Zicht op de achterzijde van Zandbergen met hooiberg en daarvoor het studeervertrek van J.P. van Rossum, waar hij onder andere in rijmvorm geschreven heeft over de talloze wandelingen die hij maakte over zijn landgoederen. Rechts van de zanderijsloot ligt het weiland genaamd De Kakebeen. Steendruk van omstreeks 1850 van Anthonius Brouwer (1827 - 1908).

In 1997 ter gelegenheid van het eerste lustrum van de Stichting J.P. van Rossum verscheen de uitgave 'Tussen Zandbergen en Valkeveen' van de hand van Ank Kooyman-van Rossum en Henk Schaftenaar. Een belangrijke bron van informatie vormde het oeuvre van J.P. van Rossum, die honderden bladzijden gedichten heeft nagelaten over de meest uiteenlopende onderwerpen, zoals over zijn familie, zijn levensloop, de wereldgodsdiensten, de ontwikkeling van de stoommachine, over verbeteringen in de landbouw, over de geschiedenis van het Gooi, en ......over de zeven 'Wandelingen' die van Rossum sinds 1851 schreef over zijn buitenplaatsen.

Zandbergen 01, steendruk van omstreeks 1850 van A. Brouwer
Zandbergen 02 kaart