In 1816 deed J.P. van Rossum zijn eerste twee grondaankopen ten oosten van Naarden: Berghuysen en Kommerrust. Dit was het begin van een uitgebreid bezit aan grond en huizen. Eind negentiende eeuw was het twaalf hectare grote landgoed Berghuis in bezit van de familie Kuhn. Na de dood van Henry Kuhn (1840-1912) erfde zijn dochter A.M.J. Dudok van Heel-Kuhn (1865-1963) deze buitenplaats. Het echtpaar Dudok van Heel-Kuhn liet in 1913 onder architect Kruisweg door aannemer Jurriëns uit Naarden dit huis bouwen op de heuvel waar ooit de hofstede Berghuysen had gestaan (verwoest in 1814 door de Fransen tijdens het beleg van Naarden) en nadien de sierkoepel van J.P. van Rossum. J.P. Dudok van Heel (1863-1939) en zijn echtgenote A.M.J. Dudok van Heel-Kuhn (1865-1963) en hun vier kinderen betrokken het huis  samen met twee inwonende dienstboden, een tuinman en chauffeur beiden woonachtig op het terrein. J.P. Dudok van Heel is in 1939 op Berghuis overleden en zijn echtgenote is in 1963 eveneens op Berghuis overleden op ruim 97-jarige leeftijd. De familiefirma Kuhn & Co, eveneens gevestigd op het terrein, heeft het landgoed in 1963 overgenomen en het huis Berghuis als kantoor verhuurd aan de Chemische Fabriek. Tot op de dag van vandaag is Berghuis als kantoor in gebruik.

Berghuis 20 met de tulpenboom op de voorgrond
Berghuis 02 op de landgoederenkaart uit 2002
Berghuis 03 de hofstede Berghuysen na de afzanding
Berghuis 09 schilderij van de Koepel van Berghuys
Berghuis 11 de warme kas
Berghuis 13 foto van de Oranjerie (jaren zeventig negentiende eeuw)
Berghuis 14 foto van Monte Casa uit de jaren zeventig van de negentiende eeuw.
Berghuis 1001 zeilclub Berghuis / Flevorama
Berghuis 1002 tekst achterop 1001
Berghuis 18 foto van ijspret op de vijver van Berghuis (1908)
Berghuis 21 het einde van de tulpenboom (A)